Internetový gigant Amazon chce, aby jeho akcionáři věděli, že v oblasti umělé inteligence rozhodně nehodlá zůstat pozadu. Něco takového bychom od největšího internetového obchodu na světě ostatně ani neočekávali – Amazon v byznysu v podstatě platí za synonymum slova diverzifikace. Investuje do všeho od cloudových služeb až po streamovací služby. Sektor AI je v hledáčku vedení společnosti již dlouho.
Ve čtvrtečním dopise akcionářům generální ředitel společnosti Amazon (AMZN) Andy Jassy uvedl, že společnost v současnosti „intenzivně investuje“ do výzkumu a vývoje v oblasti rozsáhlých jazykových modelů (LLM) a generativní umělé inteligence, tedy do stejné technologie, která je základem ChatGPT a dalších podobných chatbotů s umělou inteligencí.
„Na vlastních modelech LLM pracujeme již delší dobu, věříme, že změní a zlepší prakticky každou etapu nákupní cesty našich zákazníků – a tak budeme do těchto modelů i nadále výrazně investovat napříč všemi našimi kanály pro spotřebitele, prodejce, značky a tvůrce.“
– Andy Jassy v dopise akcionářům.
Informace, které byly součástí Jassyho druhého výročního dopisu akcionářům od jeho nástupu do funkce generálního ředitele, naznačují tlak, který dnes pociťuje mnoho technologických společností. O umělé inteligence se mluví všude – a ony jsou tak svými akcionáři postrkovány k tomu, vysvětlily, jak mohou tento rychle se rozvíjející trh využít. Od konce loňského listopadu, kdy byl ChatGPT zpřístupněn veřejnosti, se zástupci společností jako Alphabet (Google), Meta Platforms (Facebook) a Microsoft nejednou zmínili o svém rostoucím zaměření na generativní technologii AI, která dokáže vytvářet poutavé eseje, příběhy a vizuály v aktivní reakci na podněty uživatelů.
Cílem společnosti Amazon je podle Jassyho nabízet finančně dostupnější čipy pro strojové učení, aby si malé i velké společnosti mohly dovolit trénovat a provozovat své vlastní nástroje LLM. Velké jazykové modely se trénují na obrovských hromadách dat tak, aby mohly generovat odpovědi na prompty a zadání uživatelů.
„Většina společností chce tyto velké jazykové modely sama používat, ale trénink těch opravdu pokročilých vyžaduje miliardy dolarů a mnoho let cíleného úsilí. Něčím takovým většina společností nechce a ani nemůže projít. Namísto toho chtějí raději vycházet ze základního modelu, který již existuje – je rozsáhlý a funkční – a následně mít možnost přizpůsobit si ho pro své vlastní účely.“
Andy Jassy pro televizní stanici CNBC
Právě s tímto záměrem Amazon ve čtvrtek představil novou službu s názvem Bedrock. Ta v podstatě zpřístupňuje klientům základní modely chatbotů, které jsou předem natrénované na obrovském množství dat z dílen společností AI21 Labs, Anthropic, Stability AI a Amazon prostřednictvím rozhraní API. Tento krok by měl podle Jassyho slov kompletně změnit hru spojení byznysu a AI.
Ve svém dopise akcionářům Jassy také vyzdvihl CodeWhisperer společností AWS (která spadá pod Amazon), další nástroj poháněný umělou inteligencí, který podle něj revolučním způsobem zvyšuje produktivitu vývojářů tím, že generuje návrhy kódu v reálném čase.
V dopise se Jassy rovněž pozastavil nad tím, že řídil Amazon v jednom z nejtěžších makroekonomických roků v poslední dekádě, neboť jen v posledních měsících e-commerce gigant v rámci rozsáhlé snahy o omezení nákladů zrušil přibližně 27 000 pracovních míst.
Společnost ve čtvrtek ve své zprávě o hospodářských výsledcích za první čtvrtletí roku 2023 uvedla, že Jassyho mzdový balíček v loňském roce činil přibližně 1,3 milionu dolarů a že generální ředitel v roce 2022 neobdržel žádné akciové odměny. Pro srovnání – když Jassy v roce 2021 přebíral funkci generálního ředitele, obdržel mzdový balíček složený převážně z odměn za akcie, který byl oceněn na přibližně 212 milionů dolarů.
Navzdory problémům ve společnosti Amazon však Jassy ve svém dopise uvedl, že se cítí plný optimismu a nové energie z toho, co společnost v nejbližší době čeká. Jassy na závěr dodal, že pevně věří, že ty nejlepší dny společnosti jsou teprve před námi.