Australské univerzity se v současnosti rozcházejí v názoru na to, zda oficiálně přijmout za svůj nový nástroj, který má odhalovat plagiáty vytvořené umělou inteligencí s téměř dokonalou úspěšností. Proč? Odvolávají se na obavy ze zastaralých modelů a krátkou lhůtu, kterou sektor školství dostal k posouzení problému.
Detekční nástroj Turnitin, který byl spuštěn tento měsíc, přitom na svých oficiálních webových stránkách uvádí 98% efektivitu při zachycování studijních prací a dalších textových materiálů, které s vysokou pravděpodobností byly vytvořeny pomocí umělé inteligence.
Z téměř desítky univerzit, které odpověděly novinám Guardianu Australia, přijaly tento nástroj konkrétně zatím University of Melbourne, University of New South Wales a Western Sydney University.
Dokážou protiplagiátorské nástroje držet krok s vývojem?
Jiné však uvedli, že nástroj Turnitin byl vytvořen narychlo, a vyjádřili obavy ohledně jeho účinnosti.
Docentka digitálního vzdělávání na Deakinově univerzitě Trish McCluskeyová uvedla, že navzdory údajné vysoké míře účinnosti nástroje Turnitin neměla možnost toto tvrzení před zveřejněním nástroje otestovat.
Poskytovatelé vzdělávání se dle jejích slov také obávají, že nástroj byl vytrénován pomocí zastaralých modelů AI generátorů textů. Pokud by tedy plagiátoři používali potenciálně ty nejnovější dostupné nástroje – a šli s dobou – detekce by vůči jejich počínání stejně byla nakonec krátká.
Studenti by měli umělou inteligenci využívat – ale správně
„Přehlíží se přitom skutečnost, že generátory textů z oblasti umělé inteligence se neustále vyvíjejí, pokud jde o složitost jejich výstupů, jak bylo hojně uváděno v souvislosti s nedávnou implementací ChatGPT 4.
Naši studenti nám navíc během provedeného průzkumu jasně sdělili, že je naší povinností naučit je správně používat nástroje AI a rozvíjet jejich kritické uvažování. A my si uvědomujeme, že jejich budoucnost bude tuto dovednost vyžadovat.“
mluvčí The University of Sydney
Umělá inteligence skutečně může studentům pomoci při učení a oni sami ji s nejvyšší pravděpodobností budou v budoucnosti používat ve svých vlastních zaměstnáních. Skutečně dobré vzdělávací instituce by je tedy měly naučit, jak ji efektivně a legitimně používat. To je ovšem na delší filozofickou debatu. Univerzity a další instituce ze sektoru školství se nicméně budou muset s umělou inteligencí popasovat – a to, jak efektivně se jim to podaří, může bezesporu značně ovlivnit budoucnost samotných studentů.