Jak asi každý vývojář, který se pohybuje v oblasti 3D modelingu, ví, vymodelovat rozsáhlé detailní scenérie, jako jsou například přírodní krajiny, mimozemské planety nebo komplexní města, není zrovna jednoduché. Množství času, které je k tomu nutné vynaložit, se může pohybovat v řádech desítkách až stovkách hodin. To není zrovna málo. Časová náročnost 3D modelingu je jedním z hlavních důvodů, proč zejména v oblasti videoher, musíme na nové AAA herní tituly čekat několik let. Nejsou to však jen herní tituly, 3D modeling zastává důležitou roli v celé řadě dalších odvětví, včetně filmařiny, architektury, medicíny nebo vědeckého výzkumu.
Asi si proto v tomto bodě dokážete představit, kolik času by ušetřil nástroj, který by komplexní scenérie, které jinak trvají stovky hodin, vygeneroval v řádech pouhých několika minut. Na Vás by pak pouze bylo vymyšlení toho, co chcete, a jak to chcete. Zní Vám to příliš pohádkově? Možná že ano, možná že ne, nicméně jedno je jisté, k tomuto scénáři se pomalu blížíme a důkazem je toho právě softwarový nástroj CityBLD.
CityBLD je nový nástroj pro vytváření měst pro Unreal Engine 5, jeho hlavní přednosti spočívají převážně v rychlosti vývoje, dobré optimalizaci, flexibilitě a integraci s jinými aplikacemi.
Doplnění: Unreal Engine 5 je softwarový nástroj určený k vývoji interaktivního obsahu, zejména videoher, jeho uplatnění lze ale nalézt i v oblastech filmařiny, architektury, automobilového průmyslu a virtuální produkce.
Obrázek 1 – Midjourney: Manhattan uprostřed noci
Klíčové vlastnosti a schopnosti nástroje CityBLD
Nyní si tyto klíčové vlastnosti popíšeme podrobněji:
- Rychlý vývoj pro nezávislé vývojáře: CityBLD je navržen tak, aby urychlil proces vytváření složitých, rozsáhlých prostředí, což umožňuje vývojářům realizovat své vize virtuálních světů.
- Optimalizace pro velké měřítko: Na rozdíl od mnoha jiných pluginů na trhu je CityBLD kompletním řešením pro vytváření městských prostředí, které je optimalizováno pro vytváření měst téměř jakékoli velikosti.
- Absolutní flexibilita: Díky modulárnímu přístupu ke generování prostředí nabízí CityBLD vysokou míru flexibility v tom, co můžete vytvořit. Je kompatibilní s většinou modulárních 3D balíčků a umožňuje generování měst s vlastními modulárními díly.
- Kompletní balíček nástrojů: CityBLD nabízí nástroje pro každou fázi procesu, od konceptu po finální dokončení. Můžete navrhnout rozložení vašeho města procedurálně nebo ručně s editorom silnic CityBLD. Kromě toho můžete vytvářet města z reálných dat a využívat různé optimalizační nástroje, které integrují s metodami optimalizace Unreal Engine.
- Integrace s Mass AI: Jakmile je vaše město připraveno pro hru, CityBLD vám umožní snadno přidat realistický silniční, letecký, námořní, železniční a pěší provoz díky integraci s Mass AI.
Jsem si plně vědom toho, že Vám tato představa může znít nadneseně – a ona také může být. Ačkoliv CityBLD již představeno bylo, zatím k němu má přístup jen malá hrstka lidí, takže objektivní veřejné otestování pracovní workflow je zatím nedostupné.
WorldBLD, technologický start-up založený roku 2022, nám ale představil ukázku toho, jakou roli může hrát CityBLD při 3D modelování velkých městských metropolí, jako je v tomto případě New York City:
Video: Recreating NYC with CityBLD | NEW UE5 Procedural City Generator – YouTube
Co nám CityBLD přinese do budoucna, a jak se podepíše na 3D modelingu
Z výše uvedeného videa si zřejmě dokážete udělat slušnou představu o tom, čeho je CityBLD nástroj schopen. S jeho integrací v Unreal Engine 5 by tak prakticky mohly vznikat ultra realistické hry, detailní architektonické modely, virtuální prostředí nebo filmové prvky za zlomek času. Už jsem se okrajově zmínil o sférách, v nichž se CityBLD může využít, nyní se ale na ně pojďme podívat trochu více zblízka:
Nové možnosti pro architekty a urbanisty
CityBLD může zcela změnit způsob, jakým architekti a urbanisté navrhují a plánují městská prostředí. S možností vytvářet detailní a realistické modely měst v reálném čase můžeme očekávat návrhy měst, které jsou nejen esteticky přitažlivé, ale také funkční a udržitelné.
Revoluce ve světě her a zábavy
V oblasti herního průmyslu může CityBLD otevřít dveře k vytváření mnohem komplexnějších a poutavějších virtuálních světů. Představte si hry, kde města nejsou jen statickým pozadím, ale živými, dynamickými prostředími, které reagují na akce hráče. Jelikož by 3D modeling takového města zabral zlomek času, vývojáři by měli více času k vyvíjení příběhů, interakcí, herního stylu a činností, které se dají v městě dělat. Něco podobného můžeme vidět na hře Cyberpunk 2077.
Vzdělávací a výzkumné aplikace
V oblasti vzdělávání a výzkumu může CityBLD nabídnout nástroje pro simulaci různých městských scénářů, od dopravního plánování po simulaci klimatických změn. Studenti a vědci by tak mohli získat hlubší pochopení komplexních městských systémů.
Obrázek 2 – Midjourney: skupina výzkumníků pracujících na 3D projektu
Kombinace nástrojů pro 3D modeling s AR brýlemi
Jak se stírá hranice mezi realitou a virtuálním světem, můžeme očekávat, že nástroje jako CityBLD budou mít hluboký dopad na to, jak vnímáme a interagujeme s naším fyzickým prostředím. Asi jste již slyšeli o tzv. AR brýlích, tedy brýlích s augmentovanou realitou. AR brýle se vyznačují tím, že kombinují realitu s digitálním obsahem. Nástroje jako CityBLD by tak mohly znatelně přispět k integraci digitálních 3D objektů do naší reality. Ptáte-li se, jaké by takové AR brýle měly užití, můžete si představit například společnou práci týmu (co-working) na výzkumném projektu, jednotliví členové by skrze brýle dokázali rychle vytvářet detailní 3D modely prototypů pro svůj projekt, které by se ihned vizualizovali ostatním. Modely by tak přesně mohli odrážet uživatelovu představu a generovat 3D modely v rámci pouhých několika sekund.
V éře, kdy technologie mění naše vnímání reality, 3D modelování a nástroje jako CityBLD a Unreal Engine 5 představují revoluci v designu a interakci. Tyto inovace nejen otevírají nové možnosti pro vývojáře a umělce, ale také přetvářejí způsob, jakým navrhujeme, učíme se a komunikujeme.