Kanadský zpěvák The Weeknd a jeho krajan rapper Drake se v posledních 10 letech právem řadí k nejpopulárnějším hudebníkům světa. Kariéry těchto umělců se ve vzdálenější minulosti navíc několikrát střetly – později si oba dotyční ovšem z ne tak úplně známých důvodů nemohli přijít na jméno. O to větší bylo překvapení fanoušků i hudebních kritiků, když se během posledních dnů začaly po internetu objevovat ukázky jejich nejnovější spolupráce. O tu se ovšem kompletně postarala umělá inteligence.
Skladba nazvaná jako Heart on My Sleeve velice zdařile napodobuje styl obou superhvězd. Drake ani The Weeknd ve skutečnosti nejsou ani zdaleka prvními interprety, jejichž tvorbu šikovní fanoušci napodobili za pomocí AI – už jsme takto mohli slyšet Eminema, Kanye Westa nebo třeba Jay-Zho. Tento fenomén samozřejmě znepokojuje velká hudební vydavatelství. Jejich zástupci si totiž pochopitelně kladou otázku, zda a případně jak takový trend potlačit. Dokážou totiž fanoušci opravdu rozpoznat, co je dílem skutečného zpěváka z masa a kostí – a co jen výplodem umělé inteligence? A co hůř – AI e vyvíjí opravdu šíleným tempem – čeho se tedy dočkáme za měsíc, nebo za rok?
Včera se skladba Heart on My Sleeve dokonce objevila přímo na streamovacích službách jako Spotify, Apple Music nebo Tidal. Na první jmenované platformě dokonce nasbírala stovky tisíc přehrání – byla tedy na nejlepší cestě k tomu, aby se příští týden objevila v automaticky generovaném playlistu nejúspěšnějších skladeb za posledních 7 dní.
Ještě během téhož dne však skladba začala ze streamovacích platforem mizet, pravděpodobně pod tlakem skupiny Universal Music Group. Poté, co zpočátku zmizela ze služeb Tidal a Apple Music, se stala neviditelnou také ve výsledcích vyhledávání služby Spotify a na stránce se záložkami byla zabarvena do stupňů šedi, což symbolizuje, že si ji uživatelé nemůžou přehrát. Tou dobou ale stále několik jejích kopií zůstávalo k poslechu na platformě YouTube. Nyní není dohledatelná ani tam, nicméně je jasné, že další reuploady na sebe nedají dlouho čekat.
Společnost Universal sice aktuálně poskytla časopisu Variety prohlášení o tom, jak se hodlá vypořádat s hudbou generovanou umělou inteligencí, ale konkrétně se nevyjádřila k tomu, jak se postaví k inkriminované písni.
Záhadný účet, který stojí za písní s umělou inteligencí a který se identifikuje jako Ghostwriter, nezanechal žádná vodítka o tom, jak byla imitovaná skladba přivedena na svět nebo jaké zadání bylo do konkrétních nástrojů pro její vytvoření vloženo. Ve dvou minutách a 16 sekundách se však Heart on My Sleeve skládá ze dvou slok a refrénu zpívaných hlasy výrazně připomínajícími obě kanadské hvězdy – přičemž text odkazuje na další velmi populární zpěvačku, Selenu Gomez, která údajně v polovině roku 2010 chodila právě s Weekndem.
Společnost UMG minulý týden požádala přední streamovací služby, aby jakýmkoli dostupných způsobem zabránily společnostem využívajícím umělou inteligenci v imitování tvorby umělců, které zastupují.
Na YouTube měl počin Heart on My Sleeve po dvou dnech 197 000 zhlédnutí. Na této platformě byla jména Drakea a Weeknda uvedena v podtitulu písně jako „(Drake AI Song feat. The Weeknd)“.
Účet Ghostwriter rovněž přislíbil: „Tohle je teprve začátek.“
Vydavatelství Universal Music Group přitom není umělá inteligence ani náhodou cizí – tady citujeme úryvek z jejich oficiálního prohlášení pro americký magazín Variety:
„Úspěch UMG je zčásti způsoben také tím, že sledujeme nové technologie a využíváme je pro naše umělce – tak to již nějakou dobu děláme s našimi vlastními inovacemi v oblasti umělé inteligence. Například v oblasti marketingu. Samotný trénink generativní umělé inteligence s využitím hudby našich umělců (což představuje jak porušení našich dohod, tak porušení autorského zákona), stejně jako dostupnost obsahu porušujícího autorská práva vytvořeného pomocí generativní umělé inteligence na streamovacích službách, vyvolává otázku, na které straně historie chtějí být všechny zúčastněné strany v hudebním ekosystému: na straně umělců, fanoušků a lidského tvůrčího projevu, nebo na straně deep fakes, podvodů a okrádání umělců o jejich zaslouženou odměnu.
Tyto případy ukazují, proč mají streamovací platformy zásadní právní a etickou odpovědnost za to, aby zabránily využívání svých služeb způsoby, které poškozují umělce. Jsme povzbuzeni angažovaností našich partnerů z řad platforem v těchto otázkách – protože si uvědomují, že musí být součástí řešení.“
Universal Music Group