Společnosti Microsoft a Google se předhánějí ve vývoji nejlepšího vyhledávání s pomocí umělé inteligence, a inzerenti tak stojí na prahu zásadního narušení největšího a nejvyspělejšího digitálního reklamního kanálu. Jedinou jistotou však je, že tato revoluce přichází, a to rychle.
Podle data.ai (dříve App Annie) zaznamenala aplikace ChatGPT společnosti OpenAI okamžitý úspěch a během pěti dnů po svém vydání získala 1 milion uživatelů. Bylo jen otázkou času, kdy velké technologické firmy rozjedou ve velkém vývoj umělé inteligence. V únoru Microsoft spustil rozhraní ve stylu chatbota, které využívá velký jazykový model OpenAI GPT-4, a nazval ho novým Bingem. Google, který už bránil svůj podíl na trhu vyhledávací reklamy proti Amazonu a TikToku, přispěchal s konkurencí.
Revoluce v internetovém vyhledávání
Díky integraci GPT-4 zkouší Bing stále více uživatelů, ale zatím na něj nepřešli natrvalo. Zatímco se takzvané závody ve zbrojení umělou inteligencí rozhořívají, údaje o návštěvách amerických stránek od digitální zpravodajské platformy Similarweb odrážejí první změny v chování spotřebitelů.
Není jasné, jak trh podpoří vyhledávací reklamy v konverzačním rozhraní. Monetizace odpovědí při vyhledávání s pomocí AI není tak přímočará jako u běžných stránek s výsledky vyhledávání. V tuto chvíli existuje více otázek než odpovědí – a poměrně dost obav.
Vyhledávání s podporou AI pravděpodobně sníží návštěvnost stránek vydavatelů, což bude mít zásadní důsledky pro programatiku. Rozhraní chatbotů pro vyhledávače jsou navržena tak, aby odpovídala na složité dotazy uživatelů, které by obvykle vyústily v kliknutí na jeden nebo více odkazů. Menší zpeněžitelné publikum by bylo velkým problémem jak pro vydavatele, tak pro inzerenty.
Navzdory humbuku mají spotřebitelé o vyhledávání s pomocí umělé inteligence pochybnosti. Podle průzkumu společnosti Morning Consult z února 2023 se téměř polovina (49 %) dospělých Američanů zajímá o online vyhledávání s podporou AI. Agentura Ipsos však zjistila, že výsledkům vyhledávání generovaným umělou inteligencí důvěřuje jen asi čtvrtina (27 %). Veřejnost už zažila dost přehmatů na to, aby ospravedlnila případné obavy.