V éře neustálého technologického pokroku může mít adopce robotiky v průmyslu ‚U-tvarový‘ vliv na zisky. Možná se teď ptáte, co konkrétně ‚U-tvarová‘ křivka znamená. Vysvětlení je jednoduché, zatímco zpočátku dochází k úbytku, následně se objevuje růst. Stejně jako na horské dráze, kdy se obrovskou rychlostí řítíte dolů jen proto, abyste mohli setrvačností vystoupat zase nahoru. V tomto případě se zde, ale nebudeme bavit o horské dráze a jiných pouťových atrakcí, nýbrž naším tématem se stane finanční výkyv, který s integrací robotiky, jak budeme moci vidět, souvisí.
Uvědomuji si, že se Vám tento jev může na první pohled zdát paradoxní, vždyť pořád píši o tom, jak ekonomika bude z nových technologií prosperovat, a jak dojde k výraznému úbytku nutných nákladů na provoz, a ono k tomu opravdu dojde. Jak ale asi víte, začátky bývají vždy nejtěžší a často je třeba překlenout počáteční hranici, než začnete prosperovat. Stejně jako při investování, abyste získali, nejprve musíte ztratit. Nový výzkum Univerzity v Cambridge naznačuje, že tato dynamika může být důsledkem komplexního vztahu mezi snižováním nákladů, vývojem nových procesů a inovacemi nových produktů. Tak se na to podíváme!
Obrázek 1 – Adobe Firefly
Počáteční ztráta?
Průmyslová data z Velké Británie a dalších 24 evropských zemí přinesla zajímavé zjištění. Podle výzkumníků z University of Cambridge se zdá, že adopce robotů ve firmách nejprve vede k poklesu ziskových marží, ale po určité době se zisky opět zvyšují. Výzkum sledoval období od roku 1995 do roku 2017 – jedná se tedy o dostatečně dlouhou studii na to, aby nám dokázala ukázat relevantní výsledky v průběhu času.
Robo-zisk: od procesu k produktu
Vědci z Cambridge nám ukazují obrázek, kde vztah mezi snižováním nákladů, vývojem nových procesů a inovací nových produktů tvoří U-tvarový vzorec. Firma nejprve implementuje robotické technologie pro snižování nákladů. Avšak tato takzvaná ‚procesní inovace‘ je snadno kopírovatelná konkurencí, což vede k poklesu zisku. Když ale je adopce robotů na vysoké úrovni a roboti jsou pevně integrováni do firemních procesů, zvyšují se zisky díky inovacím nových produktů.
To v praxi znamená, že když firma začíná s integrací robotiky, nejprve se soustředí na efektivitu svých procesů. Když je ale robotika pevně usazená, posunuje se důraz na inovaci produktů. Toto vede ke zvýšení zisku, protože firma se dokáže odlišit od konkurence. Je to jako při hrání basketbalu – zpočátku, když dostanete basketbalový míč se ho učíte držet, driblovat s ním a házet na koš, jakmile tuto úroveň začnete zvládat, teprve pak se můžete zaměřit na inovativní techniky v podobě různých triků a pokročilých dovedností. Výsledky studie byly publikovány v časopise IEEE Transactions on Engineering Management.
Obrázek 2 – Midjourney
Industriální roboti: Cesta k zisku je dlouhá a klikatá
Roboti jsou v průmyslu běžnými pomocníky už od 80. let minulého století. Jejich využití se od té doby neustále zvyšuje. Jenom pro zajímavost: pojem robot je původně český a jeho vzniku zavdal Karel Čapek ve hře R.U.R (mohu doporučit). Ale jak robotika ovlivňuje ziskové marže? Na tuto otázku se vědci z Cambridge rozhodli najít odpověď.
„Počítače, které měly zvýšit produktivitu, měly paradoxně zpočátku opačný efekt,“ říká spoluautor studie, profesor Chander Velu z Cambridge’s Institute for Manufacturing. „Podívali jsme se, jestli je to podobné i u robotiky.“
„Chci vědět, zda firmy využívají roboty pro interní vylepšení procesů, nebo zda je využívají pro vylepšení celého obchodního modelu,“ dodává druhý spoluautor studie, Dr. Philip Chen.
Studie ukázala překvapivý výsledek
Výzkumníci se zaměřili na data z 25 zemí EU, včetně Velké Británie, a to v období mezi lety 1995 a 2017. Toto data porovnali s daty z Mezinárodní federace robotiky a zjistili, že vliv robotiky na ziskové marže má tvar písmene U.
„Čekali jsme, že více robotických technologií povede k vyšším ziskům. Ale skutečnost, že jsme viděli U-tvarovou křivku, byla překvapující,“ říká Chen.
„Nejprve firmy začnou používat roboty, aby snížily náklady. Tento proces ale mohou konkurenti snadno kopírovat, což vede ke snížení ziskové marže,“ vysvětluje Velu.
Obrázek 3 – Midjourney
Americký pohled na adopci robotů
Tým z Cambridge provedl rozhovory s americkým výrobcem zdravotnických zařízení, aby zjistil, jaká byla jejich zkušenost s přijetím robotů. „Je těžké zavést roboty do podnikání – optimalizace a automatizace procesů stojí spoustu peněz,“ říká Chen.
Jak roboti zvýší profit?
Pokud chtějí firmy rychleji dosáhnout ziskové strany U-tvarové křivky, musí měnit obchodní model společně s přijímáním robotů. Teprve poté, co jsou roboti plně integrováni do obchodního modelu, mohou firmy využít plný potenciál robotiky a zvýšit zisky. Vypadá to, že v tomto případě by se dalo uplatnit české „maximářství“ – buď do toho půjdu se vším všudy, anebo do toho nepůjdu vůbec.
Související program, který vede Institute for Manufacturing, pomáhá malým a středním podnikům přijímat digitální technologie včetně robotiky nízkonákladovým, nízkorizikovým způsobem. „Tento postupný způsob umožňuje MSP dosáhnout jak snížení nákladů, tak zlepšení marže z nových produktů,“ říká spoluautor studie, profesor Duncan McFarlane.
Obrázek 4 – MIdjourney
Výzkum z Cambridge poskytuje klíčový vhled do toho, jak průmyslová robotika může ovlivnit ziskovost podniků na makroúrovni. Přestože průmyslová robotika přináší řadu výhod, jako je zvýšení produktivity a efektivity, může také přinést některé výzvy a komplikace, zejména v raných fázích její adopce. Zdá se však, že firmy, které se dokážou úspěšně navigovat touto ‚U-tvarovou‘ křivkou, mohou nakonec dosáhnout vyšších zisků a získat konkurenční výhodu na trhu. Tento výzkum představuje důležitý krok k lepšímu porozumění dynamice průmyslové robotiky a jejího vlivu na ekonomiku.