Společnost BT Group, britská nadnárodní telekomunikační holdingová společnost se sídlem v Londýně, oznámila postupné rušení 55 000 pracovních míst, z nichž až jedna pětina bude nahrazena umělou inteligencí.
Zpráva o propouštění zaměstnanců s cílem nahradit nově vzniklé pracovní pozice umělou inteligencí, není jedna z prvních. V nedávné době svět zasáhla informace ze strany IBM, která ohlásila plán pro nahrazení až 7 800 zaměstnanců. IBM se tak stala jednou z prvních velkých firem, které začaly podnikat kroky v rámci snižování nákladů a zvyšování efektivity skrze umělou inteligenci.
Právě ušetření na nákladech, navýšení zisku a zefektivnění komunikace se zákazníky jsou jedny z hlavních důvodů pro nahrazení zaměstnanců umělou inteligencí. Nahrazování se pak bude týkat převážně repetitivních a administrativních oblastí.
Firmy si začínají uvědomovat potenciál umělé inteligence na snížení nákladů a zvýšení zisku
Se stále vzrůstající sílou umělé inteligence, si její potenciál začíná uvědomovat i mnoho dalších velkých hráčů na poli podnikání a marketingu. Ne jinak je tomu i ve společnosti BT Group, která je největším poskytovatelem širokopásmového připojení a mobilních služeb ve Spojeném království, v současné době společnost pokračuje na rozšiřování svých optických sítí na úkor měděných kabelů.
Po dokončení výstavby optické infrastruktury společnost hodlá snížit počet zaměstnanců s cílem redukovat náklady na pracovní sílu, uvedl mluvčí CWU (výbor pracovníků pro komunikaci).
Snižování počtu zaměstnanců se má odehrávat převážně ve Velké Británii, až pětina těchto škrtů se bude týkat zákaznických služeb, které mohou být jednoduše automatizovány pomocí generativních modelů AI jako je např. ChatGPT.
Philip Jansen, generální ředitel, uvedl, že nástroje umělé inteligence dávají společnosti pevnou ruku v postupných inovací a zefektivňování služeb. Současný počet zaměstnanců je kolem 130 000, krok v rámci využití umělé inteligence se potom dotkne nejenom zaměstnanců, ale i smluvních partnerů.
Jansen také zmínil, že díky AI budou služby rychlejší, lepší a plynulejší, a dodal, že tyto změny nebudou znamenat kompletní nahrazení komunikačních sítí umělou inteligencí. Zákazníci pořád budou moci jednat s lidskými zaměstnanci, nicméně pro běžné dotazy nebo časté problémy, bude k dispozici AI. Díky tomu bude firma moci nejenom snížit náklady, ale i zlepšit zákaznickou zkušenost se společností.
„Nové technologie pomohou ve vytvoření nových pracovních míst“, řekl Jansen. I přesto však společnost BT uvedla, že počet nově vzniklých pracovních pozic nepokryje počet nahrazených pracovních míst.
Tento krok bezpochyby zanechá znatelné otisky na UK, která se tak bude muset vyrovnat se vzrůstajícím počtem nezaměstnaných lidí. Nahrazování se ale nestane ze dne na den, firma plánuje nahrazení 40 000 až 55 000 pracovních pozic do roku 2023. Vláda by proto měla získat čas pro zohlednění nové situace a vymyšlení vhodného řešení.
Systematické rozdělení škrtů pracovních pozic ve společnosti
Škrty se rozdělí následovně:
- Více než 15 000 škrtů proběhne po dokončení optických sítí v UK.
- Až 10 000 škrtů proběhne, jakmile nové sítě budou v UK vyžadovat menší údržbu.
- Kolem 10 000 škrtů proběhne po implementaci nových technologií včetně umělé inteligence do společnosti
- Přibližně 5 000 škrtů proběhne v důsledku restruktalizace (snižování nákladů, optimalizace chodu společnosti, zvýšení konkurenceschopnosti)
Ačkoli tento krok může být pro mnohé nečekanou událostí, ve skutečnosti se podle odborového svazu pracovníků pro komunikaci (CWU), nejedná o „žádné velké překvapení“.
Vodafone nedávno oznámil plán na nahrazení až 11 000 pracovních míst
Toto rozhodnutí přichází krátce poté, co společnost Vodafone oznámila, že v příštích třech letech nahradí desetinu svých zaměstnanců, což představuje něco kolem 11 000 pracovních míst.
„Zavádění nových technologií spolu s dokončením výstavby optické infrastruktury, která nahradí měděné kabely, již delší dobu nasvědčovalo budoucímu snižování nákladů na pracovní sílu,“ uvedl mluvčí CWU.
Odborová organizace nicméně vznesla požadavek, aby si společnost BT Group udržela co nejvíce svých klíčových zaměstnanců důležitých pro chod společnosti. Pracovní místa by se měla „v první řadě“ redukovat u subdodavatelů a po odchodu lidí z firmy, by neměla být nahrazena.
Nadbytečný počet zaměstnanců po dokončení optických sítí není jediným důvodem pro propouštění
Důvodem pro propouštění zaměstnanců není pouze jejich nadbytek, který vznikne po vybudováni optických sítí v UK. Společnost BT Group informaci o propouštění ohlásila v době, kdy v rámci každoročního výkazu, se objevil 12% pokles na zisku ve výši 1,7 miliard liber. Výsledky, které zaostaly za očekáváním analytiků, zapříčinili pokles akcií až o 7 %, což je po přepočtu částka dosahující až 1 milionu liber.
James Barford, vedoucí výzkumu v oblasti telekomunikací ve společnosti Enders Analysis, uvedl, že důvod pro snižování počtu pracovních míst ve společnosti BT Group je především snaha o redukci počtu zaměstnanců po vybudování optických sítí, kdy již nebudou zapotřebí, zatímco u společnosti Vodafone jde spíše o „obecnější úspory vzhledem k navýšení cen energií a nedávným ekonomickým problémům“.
Společnost Vodafone kromě toho také v nedávné době zažila trapnou událost, při níž došlo k výpadků širokopásmové mobilní sítě pro zhruba 11 000 zákazníků ve Velké Británii. Což její reputaci dvakrát nezvýšilo
Barford k tomu dodal, že firmy nyní hovoří více o snižování počtu pracovních míst, „aby přesvědčily skeptické investory, že jsou skutečně schopné dosáhnout slíbených úspor“.