Vítěz jednoho z předních fotografických klání odmítl cenu poté, co vyšlo najevo, že jeho dílo bylo vytvořeno pomocí umělé inteligence.
Soutěžní práce německého umělce Borise Eldagsena s názvem Pseudomnesia: The Electrician zvítězila minulý týden v kategorii Creative Open v rámci soutěže Sony World Photography Award. Toto ocenění, které zastřešuje společnost Sony, patří mezi ty nejzásadnější klání svého druhu na světě. Brzy se ovšem přišlo na to, že všechno je tak trochu jinak… Upozornil na to přitom sám autor snímku.
Nicméně se ukázalo, že skutečným autorem snímku je AI. A Eldagsen je talentovaným promptařem.
On sám následně komentoval celou situaci s tím, že snímek použil k tomu, aby si otestoval porotu soutěže – a k vyvolání filozofické diskuse o budoucnosti fotografie. My mu podobné tvrzení věříme – celou situaci totiž odhalil on sám na svých sociálních sítích.
Organizátoři ceny sdělili zpravodajské stanici BBC News, že je Eldagsen uvedl v omyl ohledně role umělé inteligence při tvorbě jeho vítězného snímku.
V prohlášení sdíleném na svých internetových stránkách Eldagsen přiznal, že překypoval drzostí, a poděkoval porotcům za to, že vybrali právě jeho snímek a umožnili mu se tak podílet na nepochybně historickém okamžiku pro samotný obor fotografické tvorby.
Zároveň autor snímku ještě nezapomněl zpochybnit, že by někdo z porotců skutečně cokoli tušil o tom, že byl vytvořen umělou inteligencí.
„Snímky s umělou inteligencí a fotografie by si neměly konkurovat v rámci takového ocenění. Jsou to odlišné entity. Umělá inteligence není fotografie. Proto cenu nepřijmu.
Obecně si myslím, že je velmi důležité nenazývat takovou tvorbu AI fotografií – je to úplně nová kategorie, něco samostatného. Nemůžeme taková díla srovnávat s klasickou fotografií. V komunitní diskusi už navíc vzešel jeden dle mého velmi zajímavý název – jeden fotograf z Peru tuto kategorii nazval jako promptografie.“
Boris Eldagsen, autor inkriminovaného snímku
Jak vidíte výše, dotyčný snímek zobrazoval strašidelný černobílý portrét dvou žen z různých generací. Ale jak Eldagsen sám zdůraznil: Autorem celé této scenérie je umělá inteligence.
V posledních měsících se hojně diskutuje o využití umělé inteligence ve všech oblastech, od psaní písní a esejů přes auta bez řidiče až po chatboty v roli terapeutů – a vývoj celého odvětví medicíny. Nyní se do centra pozornosti dostává právě fotografie a umělecká tvorba – zásadní problematikou je tady samozřejmě téma deepfakes. Tedy fotografií, které docela věrně zachycují určité skutečné osobnosti – v situacích, které se ovšem nikdy nestaly.