Dle agentury Bloomberg využívá americký maloobchodní řetězec Walmart umělou inteligenci k vyjednávání cen s dodavateli. Zástupci společnosti sdělí chatbotovi svůj rozpočet, a ten následně komunikuje s lidským obchodníkem u třetí strany.
Konkrétně Walmart k jednání s dodavateli chatbota, kterého vyvinula společnost Pactum AI – ten je dost podobný populárnímu ChatGPT od Open AI. Zdroj tvrdí, že postup je následující: Walmart sdělí softwaru svůj rozpočet a priority na jednotlivé prodejní položky. Následně chatbot vyjednává s lidskými dodavateli o dokončení obchodů. A většina dodavatelů, přesněji 3 ze 4, už nyní raději jedná s robotem než obchodníkem z masa a kost. Tak to alespoň prozrazují interní data, která maloobchodní řetězec představil agentuře Bloomberg. Walmart byl navíc tím úplně prvním zákazníkem společnosti Panctum, uvedl zpravodajský portál.
„Některým dodavatelům se tento systém opravdu moc líbí a už dnes hlásají, že to je ta vůbec nejlepší cesta, jak dosáhnout kýženého výsledku.“, uvedl pro agenturu Bloomberg Darren Carithers, viceprezident Walmartu pro mezinárodní operace. Nezapomíná ale dodat, že nový trend je obdobný jako třeba i u nás dobře známá samoobslužná pokladna v supermarketu – někdo je nadšený, jiný zase preferuje tradiční pokladnu s obsluhou.
Něco jako ChatGPT, ale pro byznys
Chatbot společnosti Pactum AI je schopen vyjednávat slevy, platební podmínky, ceny pro individuální produkty a mnoho dalšího. Je však také schopen porovnávat aktuální nabídky dodavatelů s historickými daty a s cenami, které platí jiné firmy. Walmart také pro agenturu Bloomberg uvedl, že AI mu pomohla uzavřít obchody v řádu dnů namísto týdnů či měsíců, v porovnání s obdobím, kdy obchodní jednání uzavírali pouze lidé.
Nákupní aplikace Walmartu taktéž využívá umělé inteligence
Toto ale není poprvé, kdy Walmart využil umělou inteligenci. V prosinci 2022 uvedla společnost na trh nový nástroj „text to shop“, který umožňuje zákazníkům komunikovat s robotem a posílat prodejci textové zprávy s názvy produktů, které chtějí zakoupit. Více než 50 milionů zákazníků využívá chatbota, který poskytuje informace nakupujícím online prostřednictvím aplikace, napsal CEO a prezident společnosti Doug McMillon ve výročním dopise akcionářům. Maloobchodní řetězec však stále projevuje obavy týkající se chatbotů využívajících umělou inteligenci. Dceřiná společnost Walmart Global Tech, která se zabývá technologií a softwarem, rozeslala v únoru interní oběžník, který nabádá zaměstnance, aby nesdíleli žádné důvěrné informace o Walmartu s ChatGPT.
„Vkládání informací o společnosti Walmart do těchto nástrojů představuje riziko odhalení důvěrných dat společnosti, může porušit důvěrnost a může významně ovlivnit naše práva na jakýkoli kód, produkt, informace nebo obsah,“ uvádí se v oběžníku. „Každý spolupracovník je zodpovědný za vhodné používání a ochranu dat společnosti Walmart.“