Umělá inteligence (AI) nebude nahrazovat lidi, nýbrž lidé, kteří využívají AI, budou nahrazovat ty, kteří před ní strčí hlavu do písku. Toto je současný názor vedení společností jako je IBM, kde CEO Arvind Krishna nedávno prohlásil, že bude „selektivně“ pozastavovat nábor pro pozice v zázemí, které mohou být vykonávány AI.
Co se vůbec delegací AI myslí?
Delegování AI je proces předávání určitých úkolů a odpovědností umělé inteligenci. Tato dovednost se stává stále důležitější v dnešním světě, kde se AI stává stále pokročilejší a dostupnější. Tento proces lze poté uplatnit v mnoha odvětvích a sociálních kruzích, od startupů po nadnárodní společnosti, firmy nebo velké korporace.
AI v popředí technologického pokroku
AI je již několik let horkým tématem v technologickém světě, minimálně od doby, kdy se objevilo hluboké učení. Ukázalo se, že software schopný „učení“ bude brzy schopen vykonávat mnoho prací, které tradičně byli doposud vykonávané lidmi.
Vysvětlivka: Hluboké učení je podkategorie umělé inteligence, která se zaměřuje na vytváření a využívání neuronových sítí napodobujících lidský mozek. Tyto sítě jsou schopné se učit a vylepšovat na základě zkušeností, díky čemuž může AI vykonávat složitější úkoly a lépe se přizpůsobovat novým situacím.
Nicméně je to právě nedávný vývoj generativních AI nástrojů typu ChatGPT nebo Google Bard, které skutečně korporacím otevřely oči v tom, jak silné, užitečné a dostupné technologie se staly.
Od nejmenších startupů po největší nadnárodní společnosti, firmy, které dříve možná sledovali AI jako nějaký vzdálený výmysl sci-fi fanoušku, se nyní tyto společnosti předhánějí ve vkládaných hodnotách svých investic.
Nejde zde jen o korporace, které se obávají, že by si mohli nechat ujet vlak. I pro jednotlivé uživatele se schopnost porozumění a práce s umělou inteligencí stává kritickou dovedností, kterou mohou využít v mnoha odvětvích, profesích i osobních.
Klíčem je delegování AI
Jedna věc, která se rychle stává zřejmou, je, že klíčem k udržení kroku je zvládnutí konceptu delegování AI. Jednoduše řečeno, jde o to zjistit a identifikovat oblasti, které můžeme ponechat strojům, a oblasti v nichž bude angažovaný člověk.
AI se rychle mění z pokročilé IT aplikace vyhrazené pro high-tech startupy a velké podniky na každodenní nástroj, který kdokoli může využít. V oblasti prodeje a marketingu se využívá napříč spektrem, od identifikace obchodních příležitostí a segmentace zákazníků po vytváření obsahu a přizpůsobování personalizovaných propagačních materiálů pro specifické skupiny.
Ve financích se využívá k automatizaci složitých datových úloh, jako je skenování milionů transakcí za účelem identifikace podvodů, stejně jako předpovídání tržních trendů a řízení rizikových operací, jako jsou investice do startupů. AI by například mohla velmi dobře identifikovat, jaké startupy mají největší potenciál prorazit na trhu, a to vzhledem k jejich nápadu, vizi, způsobu myšlení, morálky a managementu.
V právních profesích může umělá inteligence rychle shrnout obrovské množství případové práce a vypracovat smlouvy a dokumenty. Lékaři a nemocnice AI využívají k analýze lékařských snímků a k přesnějším diagnózám. Designéři a inženýři využívají generativní design k prototypování produktů a struktur, stejně jako pro prediktivní údržbu s cílem zlepšit efektivitu oprav a údržby.
Jak se AI stává silnější a široce dostupnější, stále více z nás se s ní setkává v našem pracovním, ale i osobním životě. Jak dobře se nám podaří AI využít k navýšení naší efektivity a produktivity, učení se, porozumění komplexním tématikám či k poskytnutí užitečných rad nejenom pro práci, ale i osobní život? Tyto otázky se stávají stále významnějším faktorem, který bychom neměli opomíjet.
Stejně jako ti, kdož byli schopni naučit se využívat mechanické stroje, prosperovali v období průmyslové revoluce a po ní, tak i ti, kdož se po dalších 231 letech naučili využívat počítače a internet, převzali vedení informačního věku.
Delegování AI, a co to znamená?
Rozdíl oproti předchozím revolucím v oblasti technologií na poli pracoviště spočívá v tom, že současná digitální revoluce má potenciál nahradit nejenom manuální a rutinní práce, ale i ty, které vyžadují kognitivní schopnosti. Rob Thomas, hlavní obchodní ředitel IBM, prohlásil: „Manažeři, kteří využívají AI, nahradí manažery, kteří AI nevyužívají.“
Delegování AI, podobně jako jakékoliv jiné delegování, vyžaduje od manažerů porozumění dovednostem a schopnostem svého týmu. V tomto případě je však tým tvořen roboty, nikoli lidmi. Klíčem je tedy pochopit schopnosti AI, znát dostupné technologické nástroje a chápat, jak se tyto nástroje dají využít v marketingu a vedení společnosti.
Delegování AI není výsadou pouze manažerů nebo těch, kteří tradičně vedou týmy lidí. Každý zaměstnanec, bez ohledu na jeho roli nebo úroveň, má na starosti určitou pracovní zátěž. Využití AI pro delegování úkolů může pomoci snížit čas strávený rutinními úkoly a umožnit zaměstnancům soustředit se na práci, která vyžaduje lidské dovednosti.
Delegování AI – ať už manažery nebo pracovníky v první linii – může výrazně navýšit efektivitu způsobem, kdy zvládne rutinní prvky práce, jako je zadávání dat, jejich zpracovávání a analýza, detekce chyb a jejich korekce, prohlížení a sumarizace dokumentů a time-management neboli organizace času.
Hodnota delegování úkolů umělé inteligenci spočívá nejenom v efektivním využití dovedností, které technologie nabízejí, ale také v množství ušetřeného času, který tím získáme. To pak výsledně znamená více času stráveného na úkolech, které vyžadují originální myšlení, strategii na vysoké úrovni, rozhodování, mezilidskou komunikaci, věnování se svým koníčků, seberozvoji nebo budování vztahů.
Jaké dovednosti jsou potřebné pro delegování AI?
Především je klíčové snažit se porozumět schopnostem a omezením souvisejícím s umělou inteligencí. Toto porozumění je zásadní pro rozhodování o tom, jaké úkoly může AI převzít. Přestože umělá inteligence může generovat obsah od programovacích kódů až po poezii, její schopnosti už tolik neexcelují v originálním myšlení. Proto, pokud je cílem předávat jedinečné názory a strategie, lidské zasáhnutí se stále ukazuje jako nezbytné.
Dále každý, kdo chce spolupracovat a delegovat úkony umělé inteligenci, bude potřebovat vědět, jak to ovlivní jeho konkrétní pracovní roli a odpovědnost v rámci celé společnosti – jinými slovy by uživatel měl převzít odpovědnosti za to, jak bude umělou inteligenci integrovat, a jaké možnosti i rizika se s touto akcí budou pojit. AI se v současné době implementuje napříč funkcemi v zázemí od financí po HR, stejně jako v operacích orientovaných na zákazníka, jako je marketing a technická podpora. Získávání informací o nejnovějších aplikacích a identifikace nových příležitostí relevantních pro Vaši práci se stanou klíčovými kroky pro přípravu na budoucnost s AI. Je proto zřejmé, že z umělé inteligence budou benefitovat převážně ti, kdo se udrží v obraze a nenechají si ujet vlak.
Poté přichází v úvahu samotné používaní AI nástrojů. I když nástroje jako ChatGPT jsou navržené tak, aby byli jednoduše přístupné a operovatelné, skutečné efektivní využití stále bude vyžadovat i nějaký ten čas strávený studiem navíc. Na internetu se vyskytuje velké množství kurzů a videí, po jejichž zhlédnutí lépe pochopíte, jak generativní AI funguje, čeho všeho s ní lze dosáhnout, a jak ji efektivně využívat. Za sebe mohu doporučit YouTube kanál „The AI Advantage“ – pokud umíte trochu anglicky, získáte zde velké množství informací v jednoduché a srozumitelné formě.
A stejně jako u čehokoli, skutečná dovednost přichází s praxí. U generativní AI spočívá dovednost v tom, že jste jí schopní jasně vyjádřit přesně to, co chcete – ačkoli Vám první pokus nebude muset vyjít, neberte to jako selhání a neschopnost „hloupé“ umělé inteligence – doporučuji se vždy zamyslet nad tím, proč jste dostali takový výstup, jaký jste dostali, a zdali by nebylo záhodno něco ve Vašem příkazu změnit. Komunikace s generativní AI navíc není jenom o jedné otázce a jedné odpovědi – v průběhu konverzace můžete ChatGPT doprovázet svými poznatky ke zlepšení výstupu, nebo se doptávat na to, čemu nerozumíte.
A nakonec je nezbytné rozvíjet porozumění právním, regulačním a etickým aspektům pro používání AI na pracovišti. To zahrnuje pochopení důsledků při vkládání dat do systémů AI a nutnosti dodržování pravidel pro ochranu soukromí a minimalizaci zkreslení nebo předsudků ve Vašich datech.
Budoucnost delegování AI na pracovišti
Povaha práce a pracoviště se rychle vyvíjí. Stejně jako tomu bylo po předchozích technologických revolucích, příští generace lídrů vzejde z těch, kteří jsou schopni držet krok s dobou.
Nejdůležitější je si uvědomit, že AI je nástroj – možná jeden z nejužitečnějších a nejmocnějších, který se objevil v naše životě. Ovládnutím tohoto nástroje a naučením se jeho efektivního využívání si můžeme zajistit velmi dobře placené pozice, v nichž budeme moci využívat svou intelektuální stránku či navrhovat inovativní řešení, zatímco repetitivní rutinní činnosti bude za nás řešit AI.
Příklady úspěšného delegování AI v praxi
V praxi se můžeme setkat s mnoha příklady úspěšného delegování umělé inteligenci. Jedním z těchto příkladů společnost Amazon, která umělou inteligenci využívá k automatizaci svých skladových operací, což výrazně zvyšuje efektivitu a zajišťuje spolehlivost. AI je také klíčovým nástrojem pro personalizaci zákaznických zkušeností na jejich platformě, díky čemuž se společnost může těšit vyšší zákaznické spokojenosti, a s tím spojenými i většími tržbami.
Dalším příkladem je společnost Tesla, která začleňuje umělou inteligenci rovnou do svých vozidel. Kromě toho, že je AI integrovaná v samotných automobilech, Tesla umělou inteligenci využívá i pro vývojové a inovativní účely. AI je zde delegována k analýze obrovského množství dat získaných z vozidel na silnicích, což umožňuje společnosti rychle identifikovat a řešit problémy a neustále vylepšovat bezpečnost a výkon svých vozidel, a to i na dálku. Vlastníci vozů Tesla mohou tak těžit z pohodlí, které přináší pokročilé technologie integrované v jejich automobilech. Při menších technických problémech není nutné navštěvovat servis. Stačí se obrátit na zákaznickou podporu Tesla, popsat problém a společnost se o něj postará. Opravený software nebo aktualizace může být odeslána přes noc přímo do vozu, jedná se tak o velmi efektivní, rychlé a nenákladné řešení.
Jelikož automobilka Tesla v červnu 2023 dosáhla ročního nárůstu ceny akcie o 142, 2 % – cena jedné akcie se nyní pohybuje na hodnotě 276.62 dolarů – je očividné, že moderní řešení skrze umělou inteligenci se jí vyplácejí. Je nicméně důležité poznamenat, že tržební hodnotu a růst firmy ovlivňují mnohé faktory a proměnné, včetně celkových ekonomických podmínek, jako je inflace, úroková sazba a konkurence na trhu.
Budoucí vývoj v delegování AI
Budoucnost delegování AI je plná možností. Jak se AI stává stále pokročilejší a dostupnější, očekává se, že její využití na pracovišti se bude dále rozšiřovat. AI by mohla převzít více rutinních a datově náročných úkolů, díky čemuž by se lidé mohli více soustředit na strategické a kreativní aspekty své práce.
Kromě toho, se očekává, že se budou vyvíjet nové formy spolupráce mezi lidmi a umělou inteligencí. Jako příklad zde můžeme uvést vývoj nových nástrojů a platforem, které lidem umožní snadnější a efektivnější delegaci úkolů pro AI s možností sledování jejího výkonu.
Delegování AI je klíčovou dovedností pro budoucnost práce. Ať už jste manažer, který chce zvýšit efektivitu svého týmu, nebo jednotlivec, který chce zlepšit svou produktivitu, zvládnutí umění delegování AI se může stát Vaším lístkem k úspěchu.
Jak se AI stává stále pokročilejší a dostupnější, je důležité nejen porozumět jejím schopnostem a omezením, ale také se naučit, jak ji efektivně využívat a integrovat jí do své práce. Je pochopitelné, že se něco takového nestane jen tak, a je proto důležité neustálé učení se a přizpůsobování – ačkoli to někdy může být náročný proces, věřte, že výsledky ponesou své ovoce.
Příklady úspěšného delegování AI v praxi ukazují, jak může AI přinést významné výhody v různých odvětvích a oborech. Lze pak předpokládat, že s očekávaným budoucím vývojem ve sféře AI se schopnost správného rozřazení úkolů pro AI stane esenciální.
V dnešním rychle se měnícím světě je klíčem k úspěchu neustálé učení a přizpůsobení se. A to platí dvojnásob pro delegování AI. Takže ať už jste kdekoliv ve své kariéře nebo v jakémkoliv odvětví, nyní je ten pravý čas začít se učit a experimentovat. A nebojte, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat!