V těchto dnech si už mnoho u nás během práce pomáhá chytrými nástroji, které využívají AI. ChatGPT vám pomůže připravit skvělý prodejní text, Midjourney zase grafiku. Když budete chtít – a pojedete takzvaně na kvantitu – můžete během dne vyprodukovat celé knihy textového materiálu. Jako každá jiná, má ale i tahle mince samozřejmě hned dvě strany – pokud pojedete takovým tempem, nejspíš vám nezbyde moc času na korektury a editaci… a váš obsah podle toho nejspíš bude i vypadat.
Tuny materiály, o které se nikdo neprosil, a které nikdo není ani schopen zkonzumovat – či snad dokonce ověřit – to je samozřejmě noční můra pro vyhledávače typu Google. Ty se totiž snaží doručit svým uživatelům co možná nejkvalitnější obsah. V podstatě všichni, kdo publikují na internetu se zase snaží umístit se co nejlépe ve výsledcích vyhledávání – a tak dostáváme docela jednoduchou rovnici. Obsah, se kterým vám pomohl nějaký chytrý nástroj typu ChatGPT Googlu v podstatě nevadí. Měli byste si ale vždy dát tu práci, abyste výsledek generování jen slepě neokopírovali – a dodali mu osobitost a především ukázali, že k danému tématu máte co říci, a jste schopni potvrdit faktičnost a správnost předkládaných informací. O tom, jak postupovat při tvorbě textu tak, aby vás vyhledávače nepenalizovaly, jsme se více rozepsali v tomto článku.
Google miluje hodnotný obsah
6. února 2023 se na oficiálním blogu vývojářů společnosti Google objevil tento tematický příspěvek. Pojďme si z něj tedy ocitovat ty nejdůležitější části v našem překladu pro české čtenáře.
Základní filozofie Googlu zní takto:
Cílem systémů vyvinutých Googlem je ocenit originální, vysoce kvalitní obsah, který vykazuje vlastnosti, jež souhrnně nazýváme E-E-A-T: odbornost, zkušenosti, autorita a důvěryhodnost (expertise, experience, authoritativeness, and trustworthiness). Zaměřujeme se na kvalitu obsahu, nikoli na způsob jeho vytváření. Tento přístup nám již dlouhá léta pomáhá poskytovat uživatelům spolehlivé a kvalitní výsledky.
Doba se nicméně mění – a Google samozřejmě musel vzít v potaz nové možnosti tvorby obsahu:
Zaměření na upřednostnění kvalitního obsahu je pro společnost Google klíčové od samého počátku. Pokračujeme v tom i dnes, mimo jiné prostřednictvím našich systémů řazení výsledků vyhledávání, které jsme navrhly tak, aby se v nich co nejvíce objevovaly spolehlivé informace. Důležitý je také náš novější systém užitečného obsahu (the helpful content system). Ten byl zaveden v roce 2022 s cílem zajistit, aby naši uživatelé dostali obsah vytvořený primárně pro lidi a jejich užitek, a nikoli pro účely zajištění co nejlepší pozice ve vyhledávání.
Vývojáři Googlu
Pokud jde o automaticky generovaný obsah, oficiální stanovisko Googlu zní jasně: používání automatizace – včetně umělé inteligence – k vytváření obsahu s primárním cílem manipulovat s pořadím ve výsledcích vyhledávání je porušením zásad světového vyhledávače číslo jedna. A mělo by být označeno za spam.
AI je užitečná. A v Googlu to moc dobře vědí.
Nelekejte se, vývojáři Googlu k tomuto tématu jedním dechem dodávají:
Automatizace se nicméně již dlouho používá k vytváření užitečného obsahu, jako jsou aktuální sportovní výsledky, předpovědi počasí a přepisy obsahu v jiné formě – například audiovizuální. AI má schopnost zefektivnit nové možnosti vyjádření a kreativity a sloužit jako zásadní nástroj, který našim uživatelům pomáhá vytvářet skvělý obsah pro web.
A to je podle Googlu zcela v pořádku.
Ve výše zmíněném příspěvku ostatně najdeme i krátkou sekci často kladených otázek. 3 z nich jsme pro vás přeložili v kompletním znění:
Sečteno a podrženo
Oficiální stanovisko Googlu zní naprosto logicky a rozumně. Sama společnost investuje astronomické částky do vývoje nových nástrojů poháněných pomocí AI, a kdyby v ránci obsahu používání technologií typu ChatGPT zakazovala, určitě by se její představitelé nevyhnuli ostré kritice. Musíme si ale uvědomit, že používání AI je v tomto ohledu tak trochu šedou zónou. Kdo dokáže na 100% poznat, zda nějaký obsah vygenerovala umělá inteligence? Nebo jeho tvorbu má na svědomí třeba jen nepříliš talentovaný tvůrce z masa a kostí… Taky si musíme uvědomit, že použití AI budou detekovat zase jen nástroje založené na AI a strojovém učení – a ano, ty se mohou mýlit.
A do třetice – když vás Google bude penalizovat a váš obsah ve výsledcích vyhledávání pomyslně zatratí někde v dáli, nedovoláte se vůbec nikam. Jakmile je jednou rozhodnuto, máte útrum. Toto téma tedy bude v budoucnu zcela jistě velmi hlasitě diskutovanou záležitostí – a my budeme jeho vývoj samozřejmě bedlivě sledovat.