Mánie kolem revolučního nástroje ChatGPT během posledního necelého půlroku doslova zachvátila svět. Zdá se, že o umělé inteligenci dnes mluví každý. Někdo je nadšen – někdo vyděšen. Jedno je ale jisté; z čím dál masivnějšího rozšíření AI vyplývají filozofické i praktické otázky. A jednou z těch nejčastějších zní docela jednoduše – jak se to vlastně nyní bude mít s originalitou textu?
ChatGPT doslova vybízí k tomu, abyste si s jeho pomocí pomohli při tvorbě obsahu – může jít přitom jen o určité „nakopnutí“ vaší kreativity (brainstorming), ale samozřejmě můžete jít ještě mnohem dále. Můžete si nechat vygenerovat zadání pro celé marketingové kampaně, navrhnout jednotlivé kroky pro prodejní funnely nebo připravit kompletní prompt pro grafické generátory typu Midjourney.
V tomto dnešním článku se ale zaměříme konkrétně na copywriting neboli tvorbu marketingových textů. Tady se na celou věc musíme podívat ze dvou stran: na jedné straně máme všechny ty, kdo pomocí AI chceme naboostovat naši kreativitu a produktivitu, na druhé straně vyhledávače (především tedy Google) a další platformy, které mají strach, aby se celý tento fenomén nevymkl kontrole.
Google není nepřítelem umělé inteligence
Na začátku si musíme vyjasnit toto východisko. Vyhledávače nejsou nepřítelem umělé inteligence – a nemají žádný problém s tím, že si s jejich pomocí usnadníte zdlouhavou (a často doslova nekonečnou) tvorbu textu. Google sám investuje miliardy dolarů do vývoje vlastních nástrojů poháněných AI – stojí tak docela na jiné straně pomyslné barikády než například univerzity po celém světě, jejichž představitelé každý den řeší, jak zabránit tomu, aby díky ChatGPT a dalším nástrojům generovali jejich studenti celé eseje a diplomové nebo bakalářské práce.
Google je v podstatě plně pro to, abyste si s ChatGPT pomohli – klíčové je tady ale právě to vytučněné slovo. Když s pomocí AI budete pro své publikum tvořit kvalitní a hodnotný obsah, rád vás odmění lepší pozicí ve výsledcích hledání. Pokud ale umělou inteligence využijete k tomu, abyste generovali tuny textového junk foodu a zaspamovali všechny kolem, zaděláváte si na problém.
Boj o originalitu
SEO agentury dnes už například využívají speciální detekční platformy, jako je například Originality.ai, aby se ujistily, že texty, které vytvářejí, nebudou vyhledávačem označeny jako dílo AI – pokud se jim to nepodaří, riskují penalizaci – a všechna jejich tvrdá práce může přijít vniveč.
Dilema: Pokud použijeme AI generátor obsahu jako náhradu práce „skutečného člověka“ – bez dalších úprav nebo stylizace, vystavujeme se riziku odhalení.
Všeobecná mantra umělé inteligence je jednoduchá: AI měla být používána jako nástroj, nikoli jako náhrada lidského pisatele. Nemůžeme než souhlasit. Tím se dostáváme také ke klasické obavě – ukradne vám AI práci? Ne, spíše vám ji sebere ten, kdo umělou inteligenci a její možnosti bude umět chytře využívat ve svůj prospěch.
Obsah vytvořený umělou inteligencí byste měli použít jako výchozí bod své a poté věnovat čas jeho zdokonalení navrženého výsledku tak, aby byl co nejhodnotnější a nejpřirozenější.
Tímto způsobem můžete bez jakýchkoli komrpomisů získat to nejlepší z obou světů: jedinečný obsah získaný za pouhý zlomek času.
V tomto článku se dále podíváme na sérii osvědčených postupů, jak se jako autor vyhnout detekci umělé inteligence. Ať už píšete příspěvek na blog nebo esej pro vašeho profesora filozofie, tyto tipy vám pomohou být produktivnější – a zbytečně se nestresovat.
Co to jsou nástroje pro detekci obsahu vygenerovaného pomocí AI – a jak pracují?
Jednoduše řečeno, systémy pro identifikaci obsahu, který vygenerovala AI zkoumají textové prvky a určují, zda je napsal člověk nebo nějaký chytrý nástroj. Použitý jazyk, syntax a gramatika, stupeň složitosti a celková soudržnost a čitelnost textu jsou některé z charakteristik, které tyto technologie mohou zohlednit.
Zkoumáním použitého jazyka a stupně složitosti textu může nástroj určit, zda výsledek napsala umělá inteligence jako ChatGPT nebo Jasper. Text vytvořený umělou inteligencí bude nejspíš šablonovitější a generičtější než ten, který pochází z pera (nebo spíše klávesnice) talentovaného pisatele z masa a krve. To u českého jazyka platí ještě o něco více – naše mateřština je přece jen poměrně složitá a nabízí spoustu možností, jak text postavit a pracovat s jednotlivými nuancemi.
Text vytvořený umělou inteligencí může navíc případně někdy obsahovat chyby nebo nesrovnalosti, které jsou v copy, které napsal člověk přece jen o něco méně pravděpodobné.
Text psaný člověkem bude nejspíš obecně rozmanitější než ten, který byl vygenerován umělou inteligencí a může obsahovat například více hovorového jazyka a kulturních odkazů specifických pro naši lidskou zkušenost.
To je v podstatě to nejdůležitější, co musíte o textu z dílny umělé inteligence vědět. Výsledek může být zatraceně dobrý – dokonalost a osobitost byste mu ale měli jen a jen vy.
Jak tedy doporučujeme pracovat?
Pravidlo č. 1 – Nenechte si vygenerovat celý text od A do Z
Abyste se při používání ChatGPT nebo podobného nástroje vyhnuli odhalení, doporučujeme rozdělit obsah na menší segmenty (např. jednotlivé odstavce) a každou část generovat zvlášť. Obsah tak bude působit přirozenějším dojmem a sníží se pravděpodobnost, že bude označen jako strojově vytvořený.
Pokud věnujete čas kontrole a úpravě každého odstavce, můžete dále zlepšit kvalitu textu, takže je méně pravděpodobné, že detekční nástroje odhalí, že jej vytvořil nástroj ze světa umělé inteligence.
A konečně, postupné vytváření jednotlivých úseků textu vám umožní ručně přidávat nuance a jazykové tvary typické pro lidský styl psaní. To umělá inteligence zatím většinou nezvládá – i když je v tom každý den lepší a lepší.
Pravidlo č. 2 – Vyhněte se opakování
Další dobrou radou je, abyste se vždy ujistili, že při komunikaci s ChatGPT nepoužíváte žádné opakující se fráze nebo snad dokonce celé struktury.
Text, který byl vygenerován umělou inteligencí lze často odhalit právě kvůli jejímu spoléhání se na vzory a šablony, které vedou ke genericky znějícímu jazyku. Takový robotický dialog může detekci umělé inteligence navíc zatraceně zjednodušit, proto udržujte konverzaci co nejorganičtější, abyste se vyhnuli takovým šablonovitým výsledkům.
Abyste se vyhnuli monotónnímu nebo strojovému jazyku, snažte se zvýšit rozmanitost slov a struktury vět, které budete používat v rámci svých promptů. Níže uvádíme pár příkladů opakujících se nebo šablonovitých výrazů – a samozřejmě také metody, jak se jim elegantně vyhnout:
Opakující se zadání:
- Příklad opakujícího se jazyka: Myslím, že [výrok]. Také si myslím, že [související výrok].
- Možná řešení: Změňte strukturu věty použitím různých spojovacích slov nebo frází typu kromě toho, navíc nebo zároveň, nebo strukturu věty zcela přeformulujte.
- Ideální prompt: Myslím, že [náš produkt pomůže široké základně našich potenciálních zákazníků]. Zároveň [je náš produkt levnější a kvalitnější než konkurenční řešení].
Nadměrné opakování stejných slov nebo frází:
- Příklad opakujícího se jazyka: Toto je skvělý výrobek. Tento výrobek se mi opravdu líbí. Tento výrobek je úžasný.
- Možná řešení: Použijte synonyma, antonyma nebo příbuzná slova, abyste vyjádřili stejnou myšlenku, aniž byste opakovali stejné výrazy nebo fráze.
Nadměrné používání klišé nebo běžných frází:
- Příklad: Činy mluví hlasitěji než slova.
- Alternativa: Vyhněte se používání klišé nebo běžných a okoukaných frází a pokuste se raději vyjádřit stejnou myšlenku vlastními slovy.
Tím, že se vyhnete opakujícímu se nebo šablonovitému jazyku, můžete docílit toho, že vygenerovaný text bude znít přirozeněji a o poznání méně genericky. To s nejvyšší pravděpodobností nástrojům pro detekci umělé inteligence způsobí značné potíže s jeho identifikaci jako výsledek práce AI.
Pravidlo č. 3 – Nezapomeňte textu dodat osobitost
Třetím užitečným tipem, jak se vyhnout detekci umělé inteligence při používání ChatGPT, je začlenit do vygenerovaného textu osobní postřehy nebo názory. Tato technika je v souladu s principem E-E-A-T společnosti Google, který je zkratkou pro odbornost, zkušenosti, autoritu a důvěryhodnost.
Vyhledávací gigant nedávno naznačil, že obsah prokazující odborné znalosti, autoritu v dané oblasti a spolehlivost by měl mít větší šanci na vyšší umístění ve výsledcích vyhledávání. Zahrnutí příběhů nebo zkušeností do vašeho textu dokazuje vaše znalosti daného tématu a činí jej věrohodnějším a autentičtějším.
Díky tomu je navíc také vámi vytvořený text pro čtenáře poutavější a zajímavější. Může mu dodat osobní nádech, takže se s ním snáze ztotožní a lépe si jej zapamatují. Navíc mohou tyto postřehy nebo zkušenosti posloužit jako praktické příklady, které podpoří vaše hlavní argumenty.
Pravidlo č. 4 – Vezměte celý vygenerovaný text… a zgruntu ho přepište
Pokud na celou věc chcete jít opravdu chytře, mohli byste zvážit využití dalších smart nástrojů – například QuillBot, který vámi zadaný text upraví, aniž by změnil jeho základní význam. Prostě taková umělá inteligence na parafrázování. Bohužel zatím neumí česky. Pokud ale píšete například v angličtině nebo němčině, určitě se na něj podívejte.
Pokud ale právě pracujete na textu v naší mateřštině, dejte si tu práci a výsledek z ChatGPT ještě zeditujte. Přidejte nějaká ta slova – nemyslíme tím žádnou zbytečnou vatu, ale spíše spojky a výrazy, které textu dodají na přirozenosti.
Pravidlo č. 5 – Zkontrolujte si výsledek sami
A to nejlepší nakonec. Nějaký chytrý nástroj na detekci použití AI nebo plagiátorství můžete samozřejmě použít i vy sami. A vše si tak ověřit z první ruky. Například právě tool jménem Originality.ai. Tento pokročilý systém založený na algoritmech dokáže přesně rozpoznat obsah vytvořený umělou inteligencí a plagiáty. Ano, s využitím naší pětice tipů jej můžete ošálit – nezapomeňte ale, že všechny dobré nástroje se neustále vyvíjejí. A to co platilo dnes, nemusí platit za týden. A nebo třeba za hodinu.
Náš názor
Každý, kdo s umělou inteligencí někdy pracoval ví., že to opravdu nefunguje tak – tedy alespoň ještě v době, kdy píšeme tento článek – že chytrý tool typu ChatGPT vytvoří všechno za vás. Vy výsledek jen vložíte tam, kam potřebujete – a máte hotovo. Už v úvodu tohoto článku jsme předestřeli, že AI má sloužit spíše jako chytrý pomocník, o kterého se můžete opřít – rozhodně byste na něj ale neměli spoléhat ve 100 %. To vám nedoporučí asi opravdu nikdo, kdo si vyzkoušel, s jakou elegancí vám ChatGPT bude tvrdit nesmysly.
Co když ale zrovna máte tvůrčí blok? Nebo chcete jen zkusit něco nového – a zvýšit si svou pracovní efektivitu. Přesně od toho tady nástroje AI jsou. A my vám můžeme jen doporučit, abyste si je vyzkoušeli na vlastní pěst – a naučili se jak pracovat s výsledky, které od nich dostanete. A právě od toho je tady i tento článek. Věříme, že vám dá na svět ChatGPT zase o něco ucelenější pohled.