ChatGPT, nesmírně populární AI chatbot spuštěný v listopadu 2022, zaznamenal poprvé od svého spuštění pokles měsíční návštěvnosti na své webové stránce v červnu, a to nejen u stálých návštěvníků, ale i u zcela nových uživatelů, jak uvádí analytická firma Similarweb.
Globální pokles návštěvnosti
Celosvětová návštěvnost webových stránek ChatGPT na stolních a mobilních zařízeních se v červnu oproti květnu snížila o 9,7 %, zatímco počet nových návštěvníků webových stránek ChatGPT klesl o 5,7%. Doba, kterou návštěvníci strávili na webové stránce, také klesla o 8,5%.
Znamení opadávající novinky
Pokles návštěvnosti je podle Davida Carra, vedoucího manažera pro výhledy ve firmě Similarweb, známkou toho, že novinka chatbotu opadává. Analytik RBC Capital Markets Rishi Jaluria vysvětluje, že data ukazují na větší poptávku po generativní AI s informacemi v reálném čase. Pokud ale nemáte ChatGPT Plus předplatné, tak se k aktuálním datům nedostanete.
Rychlý růst a konkurence
ChatGPT vyvolal frenetické využití generativní AI v každodenních úkolech od psaní po kódování a dosáhl 100 milionů měsíčně aktivních uživatelů v lednu, dva měsíce po svém spuštění. Je to nejrychleji rostoucí spotřebitelská aplikace vůbec a nyní se může pochlubit více než 1,5 miliardou měsíčních návštěv, což je jedna z 20 nejnavštěvovanějších webových stránek na světě.
Když se váš uživatelský základ z nuly vyšplhá na 100 milionů tak rychle, je nevyhnutelné, že narazíte na některé problémy spojené s takovým růstem,“ uvádí Sarah Hindlian-Bowlerová, vedoucí oddělení Technology Research Americas ve společnosti Macquarie. „Extrémní nároky na infrastrukturu mohou vést k poklesu přesnosti. Jde o složitou rovnici, která zahrnuje nejen přizpůsobení toho, na čem je náš model trénován, ale také řešení potenciálních dopadů regulace.
Gartnerův hype cyklus
K pochopení aktuálního úpadku používání ChatGPT, se podíváme na tzv. Gartnerův Hype Cyklus – důvod proč zde tento cyklus vůbec uvádím je ten, že velmi dobře ilustruje, jak se v průběhu času technologie vyvíjí a s nimi i jejich popularita. Tak pojďme na to!
Gartnerův hype cyklus je konceptuální model, který ilustruje, jak se nové technologie postupně stávají součástí mainstreamu (veřejné popularity – toho, co zrovna „frčí“). Tento model, vytvořený výzkumnou firmou Gartner, je nástrojem pro sledování životního cyklu technologií a je široce používán v oblasti technologického výzkumu a vývoje.
Obrázek 1 – Zdroj: https://accent-technologies.com/wp-content/uploads/2019/02/Hype-Cycle.jpeg
Jak to vzniklo?
Gartnerův hype cyklus byl poprvé představen v roce 1995 a od té doby se stal standardem pro sledování a předpovídání vývoje technologií. Cyklus je založen na pozorování, že technologický vývoj často prochází pěti fázemi: „technologický spoušť“, „vrchol nafouknutých očekávání“, „propad do propasti zklamání“, „cesta osvícení“ a „plateau produktivity“.
K čemu to slouží a co se na tom dá vypozorovat
Hype cyklus je užitečný pro pochopení, jak se technologie vyvíjejí a jak jsou přijímány. Pomáhá identifikovat, kde se daná technologie nachází v jejím životním cyklu a jaké jsou její potenciální příležitosti a rizika. Tento model také umožňuje organizacím předvídat, kdy se technologie stane mainstreamovou a kdy je nejlepší do ní investovat.
Proč je to důležité
Gartnerův hype cyklus je důležitý, protože pomáhá organizacím lépe porozumět dynamice technologického vývoje. Umožňuje jim předvídat budoucí trendy a připravit se na ně. Tento model také pomáhá organizacím vyhnout se nákladným chybám tím, že identifikuje technologie, které jsou na vrcholu nafouknutých očekávání a které mohou brzy propadnout do propasti zklamání, a také tam zůstat.
Ukázka Gartnerovo grafu z roku 2022
Zde je ukázka toho, jak může Gartnerovo hyper cyklus vypadat, tento graf pochází z listopadu 2022 a zaznamenává nárůst a vývoj nových technologií, včetně umělé inteligence ve vládě, blockchainu ve financích či kvalita vytváření augmentovaných (umělých) dat.
Obrázek 2 – Zdroj: https://emtemp.gcom.cloud/ngw/globalassets/en/newsroom/images/graphs/finhc23.png
Video:
Gartnerův hype cyklus a ChatGPT
Nyní, když jsme si vysvětlili, jak Gartnerův hype cyklus funguje, můžeme se podívat na to, jak s ním ChatGPT souvisí, a jak se na něm dá interpretovat.
ChatGPT byl spuštěn v listopadu a rychle dosáhl vrcholu nafouknutých očekávání. Tento chatbot, který využívá pokročilou AI, přitáhl obrovský zájem a dosáhl 100 milionů měsíčně aktivních uživatelů jen dva měsíce po svém spuštění. Toto období rychlého růstu a vysokých očekávání je typické pro technologie, které se nacházejí na vrcholu nafouknutých očekávání v Gartnerově hype cyklu.
Propast zklamání
Pokles návštěvnosti ChatGPT, který byl zaznamenán v červnu, může být interpretován jako propad do propasti zklamání. Toto je fáze, kdy se počáteční nadšení vytrácí a technologie čelí skutečným výzvám. V případě ChatGPT může být jednou z těchto výzev potřeba zvládnout obrovský nápor uživatelů a zároveň udržet vysokou úroveň přesnosti a relevanci odpovědí. Nehledě na to, že má-li se ChatGPT udržet mezi konkurencí, bude společnost OpenAI muset neustále přinášet nové inovativní rozšíření či navyšovat výkon.
Cesta osvícení a plošina produktivity
Pokud se ChatGPT úspěšně vypořádá s těmito výzvami, může se posunout na cestu osvícení, a nakonec dosáhnout plošina produktivity. To je fáze, kdy technologie dosáhne širokého přijetí a stane se součástí mainstreamu. V této fázi by se ChatGPT mohl stát běžnou součástí každodenních úkolů mnoha lidí, od psaní po kódování – někdo by ale mohl namítnout: „Vždyť to už snad ChatGPT je, ne? Kamkoli se hnu, všude samá umělá inteligence a ChatGPT, a ty mi zde ještě chceš tvrdit, že to není rozšířený!?“ No, do jisté míry, máte pravdu ChatGPT se opravdu využívá v široké škále oblastí, od administrativy a studia, po práci až osobní rozvoj. To ale ještě ale neznamená, že i přes jeho rozšíření dominuje po celém světě – ani zdaleka ne.
Tak například v USA celkově 18 % dospělých Američanů slyšelo o ChatGPT hodně, 39 % slyšelo málo a 42 % neslyšelo vůbec nic. V povědomí o tomto chatbotu však existují značné demografické rozdíly. No dobře, tak pořád máme lehce přes polovinu obyvatel spojených států, kteří se o ChatGPT doslechli – doslechnout ale ještě neznamená používat. Pouhých 14 % Američanů ChatGPT vůbec zkusilo ať už pro zábavu nebo práci. Nyní si to převeďme na čísla, jestli že v USA je v současnosti kolem 258,3 milionů dospělých Američanů, pouhých 43 911 000 Američanů ChatGPT zkusilo (i tak se ale jedná o působivé číslo).
Zkrátka a jednoduše, ačkoli je ChatGPT velmi rozšířené, ve skutečnosti počet lidí, kteří ho aktivně využívají a mají alespoň nějaké povědí o „správném promptování“ je zatím málo. Bude tomu tak i do budoucna? Nemyslím si, AI je na vzestupu, a i když můžeme vidět její občasné kolísání, rozhodně to nevypadá, že by v dohledné době začala stagnovat, nebo se dokonce „propadat“. Hlavní důvod tohoto kolísání ve skutečnosti mohou být lidé, kteří si ChatGPT chtěli jen vyzkoušet (a to převážně z důvodu „hypu“, který se kolem generativní AI objevil), nikoli ho integrovat do svého života.
Budoucnost ChatGPT
Nedávné zpomalení růstu by mohlo pomoci kontrolovat náklady na provoz ChatGPT, který vyžaduje intenzivní výpočetní výkon pro odpovědi na dotazy. Sam Altman, generální ředitel OpenAI, popsal náklady na provoz služeb jako „děsivé“. ChatGPT je zdarma, ale také nabízí prémiové předplatné, kde uživatelé mohou platit 20 dolarů měsíčně za přístup k pokročilejšímu modelu OpenAI, GPT-4. Zhruba asi 1,5 milionu lidí se v USA přihlásilo k předplatnému, podle nejnovějších odhadů od YipitData.
OpenAI předpokládá tento rok 200 milionů dolarů v příjmech. Kromě ChatGPT vydělává peníze prodejem přístupu k API svých AI modelů vývojářům a podnikům přímo a prostřednictvím partnerství s Microsoftem, který do společnosti investoval více než 10 miliard dolarů.
Přestože ChatGPT čelí poklesu návštěvnosti, jeho význam v oblasti generativní AI zůstává nezpochybnitelný. Tento chatbot představuje průkopnickou technologii, která změnila způsob, jakým lidé využívají AI v každodenních úkolech. Pokles návštěvnosti může být interpretován jako přirozená součást životního cyklu technologie, jak jsme si ostatně mohli ukázat na Gartnerovo Hype Cyklu. I přes současné výzvy má ChatGPT potenciál stát se běžnou součástí našeho digitálního života. Jeho další vývoj bude záviset na schopnosti OpenAI úspěšně řešit výzvy spojené s rychlým růstem a udržováním vysoké úrovně přesnosti. Bez ohledu na to, jak se situace vyvine, jedno je jisté: ChatGPT a podobné technologie budou nadále hrát klíčovou roli v našem stále více digitalizovaném světě.