ChatGPT se za poslední dobu stal velmi populární webovou aplikací, kterou si už v pouhých pěti dnech dokázala získat 1 milion uživatelů. Jen pro srovnání, Instagramu dosažení stejného čísla trvalo 2 a půl měsíce.
ChatGPT svou popularitu získalo oprávněně, do světa technologií a nejen tam, přineslo neuvěřitelné množství možností a stalo se z něj vysoce univerzální nástroj. Potenciál ChatGPT si brzo uvědomili i firmy, které v současné době poptávají zaměstnance se schopností prompt engineeringu a zkušenostmi v oblasti AI.
V tomto článku si rozebereme, jak můžete ChatGPT využít pro generaci textů s emotivním podtextem, jak si nechat napsat text ve stylu jiných osobností či jakého tónového zabarvení můžete u textu dosáhnout.
Důležitost emocí v mezilidské komunikaci
Emoce hrají klíčovou roli v našem každodenním života, jedná se o neodmyslitelnou součást mezilidské komunikace. Bez nich by byla naše komunikace monotónní a prázdná. Emoce nám pomáhají rozeznat, jak se druzí cítí a v jakém rozpoložení se nacházejí. Díky emocím jsme schopní přisuzovat priority a rozpoznávat to, co nás baví, a to co nikoli. Emoce nás rovněž učí. Zažijeme-li špatnou emoci, spojíme si jí s jejím zdrojem, který ji vyvolal. Tímto postupem získáváme zkušenosti, z nichž se můžeme učit a posouvat.
Jak jsou emoce důležité v businessu a marketingu
Emoce jsou v oblasti marketingu a businessu nezbytné pro budování vztahů s zákazníky a klienty. Většina rozhodnutí, která lidé ve svém životě činí, jsou řízena emocemi. Proto mohou být emoce klíčovým faktorem pro úspěšnou propagaci produktu nebo služby. Pokud se podaří vzbudit u zákazníka pozitivní emoce, jako je například nadšení, spokojenost nebo důvěra, zvyšuje se pravděpodobnost, že se zákazník ve Vašem obchodu objeví vícekrát a podpoří Vaši reputaci doporučením Vaší firmu veřejnosti. To se samozřejmě může projevit i opačně.
Jak s emocemi a marketingem souvisí ChatGPT?
Asi už jste slyšeli, jak vám ChatGPT dokáže napsat kvalitní marketingové texty. Napsání kvalitních prodejních textů, ale není samo o sobě tak jednoduché, jak si mnozí lidé myslí. Při psaní marketingových textů, ale nejenom těch, ale i mnoho dalších textů, byste se měli ptát:
- „Jakou emoci by můj text měl ve čtenáři vyvolat?“
- „V jakém stylu by můj text měl být napsaný, aby odpovídal mému záměru a zapadal do kontextu vystupování mé firmy, knihy nebo scénáře?“
- „V jakém tónu by můj text měl být napsaný, měl by být psán humorně, ironicky, optimisticky nebo pesimisticky?“
V první řadě je nejprve důležité uvědomit si, co vůbec chcete. Měli byste se zamyslet, co se textem snažíte předat, a čeho s ním chcete docílit. Položíte-li si tyto otázky, lépe si uvědomíte opravdovou hloubku textu. V tom je ChatGPT revoluční, nutí Vás myslet, jak položit správnou otázku za účelem dostání správné odpovědi.
„Jednou z nejtěžších věcí je zjistit, jaké otázky si položit. Jakmile na tuto otázku přijdete, odpověď na sebe nenechá dlouho čekat.“
Elon Musk
Jaký je rozdíl mezi tónem a stylem?
Možná jste si někdy kladli otázku, v čem se od sebe styl a tón liší? Odpověď není tak složitá, jak si nejspíš myslíte. Níže rozeberu oba dva pojmy, poukáži na jejich význam a přidám příklady pro praktické znázornění každého z nich.
Jaký je význam stylu?
Styl obvykle odkazuje na způsob, jakým je text napsán, včetně jazykových prvků, jako jsou slovní zásoba, gramatika a fráze. Styl může být formální nebo neformální, akademický nebo populární, technický nebo literární apod. Dalším rysem stylu je jeho osobitost, každý z nás si víceméně tvoříme svůj styl vyjadřování, který je ovlivněn zejména prostředím, v němž žijeme.
Jaké styly můžeme použít?
Styl můžeme vyjádřit dvěma hlavními způsoby.
První způsob spočívá v přesném vyznačení stylu. Zde poskytnu několik druhů stylů, které můžete použít:
- Akademický styl – používá se většinou v akademických publikacích a článcích, vyznačuje se formální slovní zásobou a gramatikou.
- Populární styl – jednodušší styl psaní, který se používá v novinách, časopisech a internetových článcích.
- Technický styl – tento styl se používá v technických dokumentech a instrukčních návodech, vyznačuje se precizním výkladem a použitím odborných termínů.
- Literární styl – styl psaní, který se používá v beletrii, vyznačuje se zvýrazňováním emocí, složitější slovní zásobou a figurativním jazykem.
- Administrativní styl – přímý styl psaní je jasný a přesný, neobsahuje téměř žádné prvky, které se objevují v beletriích, jako jsou metafory, personifikace či oxymorony.
Právní styl – texty v právním stylu se vyznačují právní slovní zásobou a precizností, jsou často psány v pasivním rodě. Právní texty musí být přesné a jasně vyjadřovat záměr a podmínky.
Druhý způsob spočívá v přímém označení známé osobnosti, v jejímž stylu chcete text napsat. Pro příklad zde uvedu pár známých osobností, a k nim i styl textu, kterým se vyznačují:
- Oscar Wilde – styl: vtipný, satirický, komentování společnosti
- Ernest Hemingway – styl: jednoduchá a přímá próza, realistický
- Fyodor Dostoevsky – styl: psychologický, morální dilemata
- Charles Bukowski – styl: sarkastický, realistický, kritický
- Mark Twain – styl: ironický, kritický vůči společnosti, humorný
- J.K. Rowlingová – styl: poutavé vyprávění, bohatá slovní zásoba, vhodné pro příběhy či romány
Zde můžete vidět, ukázku stylů od každého autora:
Co je to tón?
Tón odkazuje na emocionální náboj textu, který text vyvolá u čtenáře. Tj. udává zdali má být text psán vážně, nadšeně, ironicky, optimisticky, pesimisticky apod. Tón může mít vliv na to, jak jsou určité fráze nebo slova interpretována.
Jaké tóny můžeme použít?
Tóny, jak jsme si výše uvedli, mohou být různé. Pamatujte, že použití tónu se vždy odvíjí od konkrétní situace. Přemýšlíte-li nad tónem, zeptejte se sami sebe: “Jak chci, aby text na mé čtenáře působil? Co v nich má vyvolat? Jaký tón se vzhledem k tomu, co můj text vyjadřuje, hodí nejvíce?”
Zde uvedu několik tónů, které můžete použít:
- autoritativní – vyjadřuje odbornost, rozhodnost a sebejistotu; je vhodný pro prezentaci odborných názorů
- empatický – projevuje porozumění, soucit a citlivost; navazuje emocionální kontakt se čtenáři
- poetický – básnický, bohatá slovní zásoba a jiné básnické prostředky; dodává textu poetičnost a hloubku
- edukační – informuje, učí nebo vysvětluje pojmy; často se používá ve výukovém nebo akademickém kontextu
- informační – zaměřuje se na sdělování faktů a informací; bez emocí nebo osobního názoru autora
- formální – vyjadřuje autoritu, profesionalitu a vážnost; často se používá v akademickém nebo oficiálním kontextu
- konverzační – napodobuje přirozenou mluvenou řeč; vytváří neformální tón obvyklý pro běžné rozhovory a diskuse
Zde pro přehlednost uvedeme příklad od každého tónu:
Kombinace stylů a tónů
Nyní, když jsme se dozvěděli, jaké jsou rozdíly mezi tónem a stylem si můžeme ukázat, jak lze oba dva elementy do sebe zapojit za účelem dosažení nejlepšího možného výsledku! K znázornění využití Vám zde ukáži formuli a k ní i pár příkladů:
Příklady:
Závěr
Jakkoli paradoxní se to může zdát, budete-li chtít napsat kvalitní texty s patřičnou hloubkou od stroje, zadání správného tónu a stylu do Vašeho příkazu, se velmi odrazí od kvality Vašeho textového výsledku. Shrnutím lze říct, že styl je způsob, jakým je text psán, může být buď osobitý anebo může vycházet z jednotlivých povolání. Naproti tomu tóny sebou nesou emocionální náboj, který je v čtenáři vyvolán. Je důležité si však uvědomit, že ChatGPT samo o sobě nemá emoce. Jedná se pouze o stroj, který dokáže velmi dobře emoce imitovat na základě “emočních dat” z nichž bylo naučené.